Burnout: cauze, simptome, cai de tratament | BRIGITTE.de


Cu burnout, cei afectati se simt profund epuizati, atat fizic, cat si psihic. Cu expertul Prof. Dr. Michael Stark a vorbit despre modul in care se dezvolta sindromul si despre ce ajuta.

Nota: Acest articol a fost scris si revizuit medical la cele mai inalte standarde stiintifice.

Ce este burnout-ul?

Burnout-ul (de asemenea: burnout sau sindromul burnout) te face sa te simti complet epuizat psihic, fizic si emotional. Drept urmare, celor afectati le lipseste adesea energia de care au nevoie la locul de munca si in viata privata. Contrar a ceea ce se presupune adesea, burnout-ul nu este cauzat doar de un loc de munca stresant – exista multe cauze ale fenomenului. 

Cu cat epuizarea este recunoscuta mai devreme, cu atat sunt mai mari sansele de recuperare . Daca este lasata netratata, stresul normal de munca poate fi perceput la un moment dat ca stres extrem, care poate duce la incapacitate permanenta de munca. In cel mai rau caz, epuizarea poate duce la ganduri suicidare.

Burnout: boala sau factor de risc pentru depresie?

Pana in prezent, termenul de epuizare nu a fost inclus in starea clinica independenta. Si opiniile expertilor cu privire la faptul ca epuizarea este de fapt o boala difera: Unii experti suspecteaza ca pacientii afectati sufera de fapt de depresie – si, de fapt, simptomele epuizarii si depresiei sunt similare in multe privinte, dar nu in toate. Linia dintre cele doua este destul de neclara. Alti experti, in schimb, considera ca burnout-ul este un factor care poate creste in general riscul de aparitie a diferitelor boli psihice, in timp ce altii considera ca burnout-ul este un proces progresiv care duce la depresie de oboseala.

Burnout sau depresie: diferentele

Burnout-ul si depresia pot fi distinse unele de altele pe baza acestor plangeri:

  • Burnout: Cei afectati sunt adesea nemultumiti de performanta lor, au sentimentul ca stau langa ei si ca se simt pierduti („depersonalizare”), cu epuizarea psihica si fizica in prim plan. Factorii declansatori pot fi adesea identificati si atribuiti in mod clar, mai ales din domeniul profesional. Aceste simptome tind sa nu apara in depresie.
  • Depresie: Pacientii sufera de o pierdere foarte severa a stimei de sine, care, la randul sau, este destul de netipica in cazul burnout-ului. Gandurile ingrijoratoare despre dezastrele anticipate se afla in prim-plan si nu mai pot fi infirmate nici cu cele mai bune argumente.

De ce se amesteca atat de des termenii?

S-ar putea ca pacientii sa accepte diagnosticul „burnout” mai mult decat diagnosticul „depresie”. Pentru ca de multe ori se presupune ca burnout-ul apare mai devreme pentru ca ai realizat multe in prealabil – fie la serviciu, fie in privat. Cand vine vorba de depresie, totusi, exista inca o credinta larg raspandita ca poate fi urmarita pana la slabiciunea personala. Cu toate acestea, acest lucru nu este cazul. In cele din urma, puteti afla doar daca suferiti de epuizare sau depresie doar printr-o analiza precisa de catre un terapeut.

Simptome de epuizare

prof. dr. Michael Stark, seful centrului psihoterapeutic pentru tratamentul tulburarilor de stres si epuizarii din Hamburg

© Ronald Goris

Simptomele care pot aparea cu epuizarea pot fi impartite aproximativ in diferite faze. Cu toate acestea, sindromul de epuizare este individual pentru fiecare – si nu toate plangerile trebuie sa apara la toti pacientii. „Primele simptome care sunt percepute au loc de obicei la nivel fizic: asa-numitele simptome psihosomatice”, explica prof. Dr. Michael Stark, profesor de psihiatrie sociala la Centrul psihoterapeutic pentru tratarea bolilor de stres si epuizare din Hamburg. Acestea sunt simptome pentru care la inceput nu se gasesc cauze organice.

Semnele emotionale si psihologice sunt adesea adaugate mai tarziu, iar performanta poate fi, de asemenea, afectata. Cu toate acestea, cel mai frecvent dintre simptomele epuizarii este epuizarea extrema.

Psihologul german Prof. Matthias Burisch a dezvoltat un model in 7 faze in care simptomele tipice ale epuizarii pot fi sortate. El a definit urmatoarele faze pentru sindromul burnout:

  • Faza 1 – Cheltuieli mari de energie si ambitie: Persoana in cauza are sentimentul de a fi indispensabila – unul din ambitie, celalalt din idealism – si, prin urmare, lucreaza mult. Nevoile proprii sunt suprimate, pacientul are dificultati de recuperare in timpul liber. Mai tarziu, apar simptome precum tulburarile de somn, lipsa de energie si o susceptibilitate mai mare la infectii. 
  • Faza 2 – Scaderea angajamentului, retragerea personala: individul incepe sa se astepte la recompense pentru munca grea din faza 1 si este extrem de dezamagit si frustrat atunci cand nu apar. Drept urmare, nu se mai simte suficient de apreciat, isi reduce angajamentul, este nerabdator cu ceilalti si se distanteaza de contactele profesionale. Compasiunea („empatia”) lasa loc racelii emotionale si cinismului – mai ales in meseriile de ingrijire. Pacientul se concentreaza pe timpul liber de petrecere si pe satisfacerea nevoilor sale.
  • Faza 3 – Depresie, frici, vina: frustrarea din faza 2 afecteaza si emotiile persoanei in cauza. Pacientul realizeaza ca realitatea nu se conformeaza imaginatiei sale. Pentru aceasta el cauta vinovatia fie in mediul sau, care poate duce la un comportament agresiv – de exemplu sub forma de iritabilitate, intoleranta sau nerabdare si chiar furie. Sau persoana in cauza crede ca vede cauza in sine, ceea ce poate declansa o stare depresiva. Acest lucru se manifesta printre altele prin depresie, neputinta, apatie si o scadere a increderii in sine. prof. dr. Stark spune: „Schimbarile puternice ale dispozitiei duc la stari depresive frecvente pana la pesimism, fatalism si un sentiment de goliciune interioara”.
  • Faza 4 – Performanta scade, deteriorarea: stresul emotional ridicat si lipsa motivatiei duc la mai multe greseli si probleme de concentrare la locul de munca. Creativitatea si capacitatea de a lua decizii scad, sarcinile complexe cu greu pot fi rezolvate, iar persoana in cauza reactioneaza cu rezistenta la schimbarile dorite. Acest lucru duce la performante slabe, intalniri uitate si altele asemenea, nivelul de energie este scazut.
  • Faza 5 – Dezinteres si superficialitate: persoana afectata devine indiferenta fata de orice si de toata lumea. Lipsa energiei asigura ca se renunta si la hobby-uri si contactele sociale, pacientul se retrage.  
  • Faza 6 – Reactii psihosomatice: plangerile fizice (“psihosomatice”) pot aparea si in faza initiala a epuizarii, dar devin deosebit de evidente in aceasta faza. Simptomele psihosomatice includ tulburari de somn, indigestie, cresterea tensiunii arteriale, cresterea sau pierderea in greutate din cauza modificarii comportamentului alimentar si a tensiunii musculare. prof. dr. Stark: „Corpul isi semnaleaza epuizarea printr-o mare varietate de dureri, de exemplu prin tensiune musculara, dureri de cap si dureri de spate.”
  • Faza 7 – Disperarea: Neputinta se transforma in deznadejde. Pacientul devine sever deprimat, are senzatia ca viata lui este lipsita de sens si, in multe cazuri, sufera de ganduri de sinucidere. „Aceasta afectiune incepe sa semene cu depresia moderata pana la severa”, confirma prof. dr. Puternic.

Pe cine afecteaza burnout-ul?

Teoretic, oricine poate suferi de epuizare – mai intai, tabloul clinic a fost descris in profesiile de vindecare si asistenta medicala, de exemplu cu asistentii medicali. Dar printre primele cazuri documentate s-au numarat si oameni care detin o functie onorifica. 

Daca se epuizeaza efectiv pe plan intern depinde, printre altele, de rezistenta individului. Unele persoane sunt aruncate complet de pe urma unei presupuse circumstante inofensive sau a unei presiuni temporare, altele stapanesc, de asemenea, situatii severe de criza, fara a risca epuizarea. Devine dificil atunci cand un astfel de stres se acumuleaza intr-o perioada scurta de timp – chiar si cei mai rezistenti oameni se pot trezi rapid intr-o stare de epuizare. wiki-fusion.win

Cauzele si factorii de risc ai burnout-ului

Burnout-ul poate aparea din cauze interne si externe.



  • sentimente.ro
  • gogo anime
  • vanilla radio
  • observatorul prahovean
  • flvto
  • scoala de soferi
  • etwinning
  • ocna sibiului
  • corona
  • yopmail
  • locuri de munca suceava
  • dopo poco
  • ceasuri barbati
  • red
  • stiripesurse.ro
  • ugal
  • vreme botosani
  • escorte focsani
  • saga
  • mașini second hand





In general, doua tipuri specifice de persoane sunt in mod deosebit expuse riscului – ceea ce au in comun este ca recunoasterea de catre ceilalti este foarte importanta pentru ei si au probleme in a-si exprima propriile sentimente. Urmatoarele tipuri au un risc crescut de epuizare:

  • Oameni foarte ambitiosi care sunt dispusi sa investeasca mult pentru a atinge ceea ce ei considera a fi un obiectiv idealist.
  • Oameni mai degraba pasivi, sensibili, care sufera de o lipsa de incredere in sine, tanjesc dupa recunoastere si sunt gata sa se adapteze mai mult la ceilalti. 

Alte cauze interne ale epuizarii

Urmatorii factori interni cresc, de asemenea, riscul de burnout:

  • Obiective nerealiste care pot fi atinse doar prin efort extrem sau obiective care sunt stabilite de altii si nu se potrivesc propriilor nevoi
  • Asteptari mari pentru recompense
  • Probleme in a spune „nu” si/sau a renunta la munca
  • Indoieli cu privire la semnificatia propriilor actiuni
  • Probleme cu admiterea punctelor slabe

Cauze externe ale epuizarii

Adesea, prima faza de burnout este precedata de o schimbare drastica in viata persoanei afectate. Aceasta ar putea fi, de exemplu, o nevoie brusca de ingrijire in familie sau un nou loc de munca. Dar functioneaza si invers: de exemplu, cei care scriu cererea de inscriere si primesc doar respingeri sau sunt omisi in timpul promovarii, desi au muncit extrem de mult pentru asta, au si mai multe sanse sa dezvolte sindromul de burnout. Urmatorii factori externi cresc, de asemenea, riscul:

  • Sentiment de lipsa de recunoastere
  • Recompense lipsa sau insuficiente
  • Lipsa sau pierderea controlului (perceputa)
  • Lipsa de dreptate
  • Suprasarcina generala (la locul de munca sau din cauza sarcinilor private)
  • Lipsa contactului social si/sau sprijinului
  • Obstacole birocratice
  • Conflicte mocnite care nu sunt abordate/rezolvate

Diagnostic: Cum recunoaste medicul burnout-ul?

Daca plangerile nespecifice, cum ar fi tulburarile de somn sau epuizarea persista, cei afectati se adreseaza, de obicei, mai intai de medicul de familie. In primul pas, el va intreba despre simptome si adesea si despre conditiile personale de viata. El intreaba, de exemplu, daca pacientul a lucrat mai recent decat de obicei si / sau daca are dificultati de oprire in timpul liber. Cu aceasta, medicul abordeaza adesea diagnosticul de burnout. In pasul urmator, o examinare fizica ar trebui sa excluda alte posibile boli (inclusiv cronice) – o tiroida subactiva, de exemplu, ar putea fi responsabila pentru oboseala persistenta. 

Daca suspiciunea de burnout este confirmata, pacientul este indrumat catre un psiholog sau psihoterapeut. El poate folosi un interviu clinic pentru a determina daca exista de fapt o epuizare. Exista diverse teste pentru aceasta, cel mai des folosit este asa-numitul Maslach Burnout Inventory (MBI). Aceasta include 22 de intrebari care se refera in principal la epuizare, depersonalizare si satisfactia individului cu performanta. Dar prof. Burisch a dezvoltat si un test de epuizare des folosit.

Burnout: Care terapie ajuta?

Deoarece epuizarea, daca este lasata netratata, poate duce in cel mai rau caz la ganduri de sinucidere, este important ca aceasta sa fie tratata profesional cat mai curand posibil. Terapia se efectueaza individual, pe baza simptomelor si a personalitatii pacientului. Terapia cognitiv-comportamentala, de exemplu, poate ajuta aici, afirma prof. dr. Stark explica: „Terapia comportamentala presupune ca fiecare comportament poate fi invatat, mentinut si dezinvatat din nou, conform acelorasi principii care au stat pana acum in calea bunastarii sale.”

In plus, medicamentele sub forma de antidepresive , de exemplu, pot fi utilizate daca pacientul este sever deprimat. 

In timpul tratamentului, este esential ca pacientul sa recunoasca diagnosticul si sa fie gata sa faca fata masurii in care el insusi a jucat un rol in dezvoltarea bolii. Daca persoana in cauza se afla doar in faza initiala de burnout, cateva sedinte de terapie pot duce adesea la o imbunatatire semnificativa a perceptiei de sine si a simptomelor. Procedand astfel, pacientul ar trebui sa invete, de exemplu, sa-si recunoasca propriile limite mai usor si cum sa rezolve mai bine conflictele si problemele. Aceasta terapie pe termen scurt este cunoscuta si sub numele de interventie de criza.

Urmatoarele metode pot fi utilizate in terapia epuizarii avansate:

  • Terapia cognitiv-comportamentala (forma de psihoterapie): Conceptul ar trebui sa ajute pacientul sa recunoasca tiparele comportamentale care au contribuit la dezvoltarea burnout-ului si sa le schimbe intr-o a doua etapa.
  • Terapia de grup: A vorbi cu alte persoane afectate va poate ajuta sa va confruntati cu propriile probleme si sa le usurati.
  • Metode psihologice de profunzime: De exemplu, prin psihanaliza, probleme profunde, cum ar fi stima de sine scazuta, pot fi abordate si corectate intr-un proces lent. Procedura poate fi indelungata si incomoda pentru pacient, dar in unele cazuri trebuie facuta pentru a progresa in abordarea epuizarii.
  • Exercitiu: Cercetarile arata ca exercitiile fizice pot avea un efect pozitiv asupra depresiei si asupra imaginii de sine slabe. Cu ajutorul asa-numitei terapii corporale, pacientii pot de asemenea sa invete sa-si perceapa corect corpul din nou si, de exemplu, sa detecteze tensiunea legata de tensiune.
  • Tehnici de relaxare: Metodele de relaxare precum antrenamentul autogen sau relaxarea musculara progresiva sunt potrivite si pentru tratarea burnout-ului, afirma prof. dr. Stark explica: „Acesta este adesea un prim pas catre evitarea sau reducerea tensiunii si stresului si simtirea din nou pozitiva fata de tine.”
  • Ramaneti intr-o clinica: in caz de epuizare severa, poate avea sens si tratamentul intr-o clinica speciala de epuizare. Si aici este pregatit un plan individual de tratament pentru pacient, iar internarea pacientului asigura ca persoana in cauza trebuie sa se descurce intens cu sine si cu boala, fara a fi distrasa de influentele externe.

Terapeutii responsabili si bine pregatiti sunt cea mai importanta conditie prealabila pentru un tratament care ar trebui sa faca mai mult decat rau. – prof. dr. Michael Stark

Pot preveni epuizarea?

Deoarece teoretic oricine poate suferi de epuizare, toata lumea ar trebui sa stie si cum sa previna imbolnavirea – mai ales cei care nu sunt foarte rezistenti la stres. Urmatoarele sfaturi si metode pot ajuta la evitarea epuizarii:

  • Acordati atentie nevoilor: intrebarea principala aici este ce este important pentru dvs.: mult timp liber? Oportunitati de avansare in cariera? Recunoastere pentru realizari? Este important sa iei in considerare propriile nevoi si dorinte – sunt la fel de importante ca si ale altora. Daca implementarea lor esueaza z. B. in mediul de lucru, o discutie clarificatoare cu seful si/sau colegii poate ajuta adesea.
  • Scaderea asteptarilor nerealiste: chiar daca recunoasterea este o nevoie fundamental justificata, de exemplu, este daunator sa-ti ridici propriile asteptari prea mari. O privire realista asupra realitatii si la ceea ce va puteti astepta de fapt ajuta aici.
  • Mentine mediul social: Prietenii si familia asigura distanta necesara pana la locul de munca si sunt alaturi de tine chiar si atunci cand lucrurile nu merg atat de bine. Este cu atat mai important sa petreci timp activ cu ei.
  • Includeti relaxarea in viata de zi cu zi: Toata lumea se relaxeaza intr-un mod diferit: in timp ce unul prefera sa se bucure de un masaj pentru a se opri, celalalt prefera sa citeasca o carte buna. Aceste mici pauze din viata de zi cu zi sunt esentiale daca doriti sa preveniti epuizarea.
  • Gestionarea stresului: gestionarea corecta a stresului este la fel de importanta ca si propria ta relaxare. Lucrul bun: managementul stresului poate fi antrenat.
  • Nu va asteptati la perfectiune: Multi oameni care sunt deosebit de amenintati de burnout incearca sa faca intotdeauna totul perfect si cu greu pot face fata greselilor. Dar nimeni nu este perfect – asa ca nici tu nu ar trebui sa ai aceasta pretentie asupra ta. 
  • Stabiliti obiective (realiste): similar cu intrebarea despre dorinte si nevoi, fiecare ar trebui sa se intrebe ce vrea sa obtina in viata si sa-si concentreze energia asupra acesteia. Dar este important sa ramanem realisti.
  • Imbunatatiti- va stilul de viata : un stil de viata sanatos ajuta, de asemenea, la prevenirea epuizarii. Pe langa exercitii fizice, aceasta include si o dieta echilibrata (de exemplu, cu multe fructe si legume, carne slaba, peste, lactate si produse din cereale integrale) si evitarea in mare masura a alcoolului si a tigarilor.
  • Invata sa spui nu: cei care au deja probleme in a-si face propria treaba ar trebui sa invete sa refuze cererile celorlalti. De altfel, acest lucru se aplica si sarcinilor pe care le asumati singur.

Sfaturi de lectura: Dezvaluim si mai multe trucuri grozave pentru persoanele cu risc crescut de epuizare in articolul Evitati epuizarea. De asemenea, va explicam ce este depresia prin epuizare si ce ar trebui sa stiti despre depresie.

Doriti sa faceti schimb de idei despre subiecte de sanatate? Atunci aruncati o privire la comunitatea noastra BRIGITTE!

Surse:

prof. dr. Michael Stark, seful Centrului psihoterapeutic pentru tratarea bolilor de stres si epuizarii din Hamburg, www.prof-stark.de

Burisch, M .: The Burnout Syndrome, Springer Verlag, editia a 4-a 2010

Schneglberger, J . wiki-tonic.win : Prevenirea epuizarii sub aspecte psihodinamice, Verlag fur Sozialwissenschaften, prima editie 2010

#Subiecte

  • ars
  • depresie
  • simptom
  • Hamburg