Televiziune epigenetica: dragostea penetranta a „negrului orfan” – Recenzia cartilor din Los Angeles

9 IUNIE 2017

In timpul celui de- al cincilea si ultimul sezon al lui Orphan Black (premiera 10 iunie 2017), voi oferi raspunsuri regulate la episoadele serialului prin intermediul blogului LARB , BLARB . Acestea nu vor fi recapitulari sau recenzii ale episodului; aceste scurte eseuri vor presupune ca cititorii au fost deja spectatori si vor examina emisiunea pentru unele dintre sugestiile sale mai subtile despre sexualitate si gen, intertextualitate si gen si stiinta si postumanism. Urmatorul extras din Editarea sufletului: Stiinta si fictiunea in epoca genomului (Penn State University Press, octombrie 2017) subliniaza scene din sezonul doi si se dubleaza ca o prefata a tipurilor de intrebari pe care le previn sa le explorez in sezonul cinci, pe care le expun. mai departe la capatul piesei. matrimoniale gratuite strainatate

¤

In cel mai bun caz, Orphan Black este una dintre cele mai detaliate explicatii ale tensiunii epigenetice dintre gene si mediu care a aparut vreodata pe ecran sau pe pagina. Dincolo de calitatea redactarii, a actritei si a postproductiei sale, fundamentul succesului spectacolului este alinierea la critici feministe, nebunesti si chiar post-seculare impotriva unui corporatism biotehnologic prea usor. In acelasi timp, mentine considerabila deschidere cu privire la potentialul pozitiv al cercetarii genetice si al noilor tehnologii medicale. Cu o constiinta intertextuala care a devenit o trasatura predominanta a fictiunii genetice, acest serial TV se bazeaza nu numai pe lucrari majore ale lui Mary Shelley, HG Wells si Aldous Huxley, dar si romane mai putin cunoscute, mai recente, precum „ Vietile clonate” ale lui Pamela Sargent(1976). anunturi matrimoniale din republica moldova In acest proces, demonstreaza modul in care influenta genetica este deopotriva foarte reala si totusi doar o parte din ceea ce modeleaza destinele umane. Poate cel mai frapant, se intreaba cum poate fi descrisa iubirea prin biologie, dar totusi o depaseste, sugerand ca aceasta perspectiva depinde de sfidarea complicitatii reciproce a fundamentalismului religios si a capitalismului global in obiectivarea umana.

Premisa de istorie alternativa a emisiunii este ca o combinatie de interese corporative si guvernamentale din SUA a inceput experimentarea secreta cu clonarea umana reproductiva, la scurt timp dupa Conferinta Asilomar din 1975 privind ADN-ul recombinant, cu mult inainte de anuntarea nasterii oilor Dolly in 1997 si la fel ca bioeticienii, paznicii guvernamentali, iar majoritatea oamenilor de stiinta incepeau sa creada ca este posibil. Copiii rezultati sunt acum adulti, dar nu toti sunt constienti de originile lor. publik matrimoniale In primele doua sezoane, telespectatorii sunt invitati sa se identifice cu trei clone in special: Sarah, initial o mama neglijenta predispusa sa dispara timp de un an la un moment dat si sa puna capat vanzarii de droguri, obicei obisnuit rezistat de Felix, fratele ei vitreg gay ; Alison, o mama de fotbal din suburbie organizata obsesiv, cu doi copii adoptati si un sot dolofan, mereu amuzant, Donnie; si Cosima, a carui activitate de doctorat in genetica ii permite o perspectiva unica asupra activitatilor Institutului Dyad a spectacolului, chiar in timp ce dreadlocks-ul si autodescoperirea lesbiana o aterizeaza intr-o relatie cu o femeie a fost una dintre oamenii de stiinta de top ai acesteia, Delphine. Apoi, exista Helena, ingerul razbunator ucrainean, care s-a aplecat asupra uciderii „sestrelor” ei. Helena a fost spalata pe creier de un cult religios, Proletheanii, care a determinat-o sa creada ca surorile ei clon sunt copiile demonice ale materialului sau sursa originala, iar o buna parte din complotul timpuriu se bazeaza pe deciziile ei despre cine sa creada. Dupa cum se dovedeste, Alison si Cosima sunt constienti de amenintare, fiind deja in contact cu alte clone precum Beth Childs, detectivul de politie al carui sinucidere este martora pe scena de deschidere a pilotului si a carui identitate isi asuma in incercarea de a accesa contul bancar al femeii. matrimoniale intorsura buzaului A spune ca „complicatiile” rezulta mult subestimateIntricacitatile lui Orphan Black si doar spectatorii hotarati pot fi constienti de faptul ca toate aceste personaje sunt interpretate de o singura actrita care schimba forma, Tatiana Maslany. Asta nu inseamna nimic din clonele masculine care apar in cel de-al treilea sezon al emisiunii sau despre evolutii suplimentare din sezoanele patru si cinci.

Al doilea sezon este mai ales evocator in explorarea relatiilor dintre copiii literari si figurativi si parinti, cei din urma suferind uneori de pretentii divine. O examinez aici ca un microcosmos al intregului interes al spectacolului pentru dialogul dintre creatori si creaturi, o expansiune a secolului XXI asupra relatiilor dintre Frankenstein si „monstrul” sau si intre Moreau si Beast Folk. matrimoniale slanic prahova Una dintre cele doua figuri extrem de paternaliste din primele doua sezoane ale spectacolului, Dr. Leekie este un genetician corporativ al carui rol distopic este intimat de prenumele sau, Aldous. Acest tehnoenthusiast si-a dezvoltat propriul sentiment de moralitate, iar locurile sale de vanzare in stilul TED Talk sunt adanci in retorica transcendenta. In primul sezon, el il recruteaza pe Cosima intr-un laborator la Institutul Dyad, la inceput condescendandu-i ca cercetator junior, dar in curand realizand ca nu este intimidata de faima sa si ca disertatia ei cu privire la „influenta epigenetica asupra celulelor clon” a pregatit-o sa inteleaga semnificatia eforturilor sale de a „breveta celulele stem transgenice embrionare”, o aluzie la romanul lui Huxley si la experimente hibride. matrimoniale romania zalau Nu este intamplator ca Cosima il intalneste pentru prima data pe Leekie, intrucat promoveaza „Neolutia”, o miscare postumanista asemanatoare cultului. Oferind ascultatorilor sai posibilitatea de a inlocui capacitatea lor vizuala actuala cu capacitati infrarosii, radiografie si ultraviolete, entuziasmeaza: „Platon ar fi crezut ca suntem zei”. In cel de-al doilea sezon, el se lasa la fel de poetic inaintea potentialilor investitori la o petrecere de strangere de fonduri pentru Dyad: „A combina inseamna a crea; la inginer, divin ”, declara el. Aceasta este umanitatea care urmareste divinitatea nu cu smerenie, ci prin intermediul mimicii de inalta tehnologie,

Daca limbajul lui Leekie exploateaza retorica religioasa in scopuri tehnocapitaliste, celalalt cult major al spectacolului foloseste biotehnologia pentru a servi scopurilor religioase. matrimoniale rădăuți Proletheanii sunt un grup de traditionalisti aparent de joasa tehnologie care traiesc pe ceea ce pare a fi o ferma comunala care se sustine in sine. Cu toate acestea, codul vestimentar extrem de modest si decorul mascheaza o investitie grea in instrumentele de inseminare artificiala si modificare genetica. Dupa cum explica Henrik Johanssen despre efortul de a-si folosi sperma, ouale Helenei si cat mai multe femei „pusti de puiet” pentru a-si extinde clanul, „Opera omului este opera lui Dumnezeu, atat timp cat o faci in numele lui.” Rugaciunea sa publica este la fel de revelatoare; el il informeaza pe Dumnezeu: „Suntem instrumentele voastre in razboiul pentru creatie. registrul national al regimurilor matrimoniale bucuresti ” Insa Johanssen nu se bazeaza doar pe aluzii biblice apocaliptice si retorica militanta, paternalista. Dincolo de stereotipul extremist, el detine si cateva caracteristici atractive. La fel ca Leekie, Johanssen este speriat de biologia genetica, imbracand descoperirile sale ca dezvaluiri, mai degraba decat amenintari la credinta sa, chiar daca acesta este in mod similar prea sigur in capacitatea sa de a controla viata. Interpretat de Peter Outerbridge, acelasi actor care a ajutat la crearea mai simpatic cercetator David Sandstrom intr-un alt program de televiziune canadian despre genetica,ReGenesis , acest sexist este orb in convingerile sale. az.ro matrimoniale galati Si totodata il vedem conducand o poveste de copii cu farmec autentic, adaptand amuzant romanul lui Shelley pentru a crea acelasi final fericit pe care il asteapta sa-l favorizeze in viata reala. „Creatia lui l-a urmarit cu o razbunare groaznica, pentru ca doctorul nu i-a aratat niciodata vreo dragoste creatiei sale”, spune Johanssen publicului sau tanar inradacinat. „Si atunci cand in sfarsit au ajuns fata in fata, s-au asezat si au avut un bol mare de inghetata!”

Din pacate, pentru povestitor, propriul sau final nu poate fi acoperit cu zahar, iar in cele din urma, publicul nu-i pare rau. Johanssen nu invata niciodata una dintre lectiile fundamentale ale lui Orphan Black (si multa fictiune genetica): dragostea este antitetica de folosit. regimuri matrimoniale referat Patriarhul incontestabil al culturii proletene ii poate permite in mod eficient sa o ia pe Helena ca a doua sotie, sa-si scoata ouale, sa le insemineze, apoi sa plaseze embrionii in pantecele ei si in cea a fiicei sale; cu toate acestea, nu este o coincidenta ca spectacolul il infatiseaza adaptand aceleasi unelte pentru a impregna femeile ca el face vitele – nu sunt bestii mai putin experimentale decat animalele umanizate din romanul lui Wells. In mod corespunzator, cand Helena scapa in cele din urma de inchisoarea din dormitorul ei si il depaseste pe Johanssen (cu ajutorul fiicei sale), el se afla blocat in aceleasi etrieri pe care le-a folosit pentru a accesa pantecele pacientilor sai. Legat la locul lui, intra in panica in timp ce simte intentiile clonei. Mariland instrumentele de crestere a fermelor pe care le folosise pe ea, Helena intreaba cu atentie cat de departe merge interesul sau pentru hibriditatea umana-animala: „Ti-ar placea copilul de cal? Vaca copil? ” Ultimul pe care l-am auzit despre liderul Prolethean este un tipat ingrozit, in timp ce impinge dispozitivul de inseminare indelungat prin zona superioara a canalului sau anal. matrimoniale barbati spania Triumful Helenei este la fel de ingrozitor pe cat este de just si reprezinta forma rafalica a luiRespingerea feminista a lui Orphan Black a manipularii tehnoreligioase patriarhale pe care Wells si-a imaginat-o cu un secol mai devreme.

Dincolo de valoarea sa de soc, doua elemente suplimentare ale acestei scene merita atentie. In primul rand, oricat de brutale sunt actiunile Helenei, ele sunt motivate de o aparare a „bebelusilor” ei, asa cum ii numeste. Desi este mai putin constienta de asteptarile sociale decat celelalte clone feminine, Helena intruchipeaza o inocenta copilareasca, care este asociata doar de instinctul ei acerb de a-i proteja pe cei vulnerabili. matrimoniale mulatra La sfarsitul scenei cu Frankenstein-ul lui Johanssenadaptarea, de exemplu, observa una dintre femeile proletene care disciplina un copil distras cu cruzime inutila. Pinionand-o pe un perete, Helena o informeaza pe femeie ca va fi „gutuita ca un peste” daca va face din nou ceva similar. In al doilea rand, forma falica a razbunarii Helenei impotriva lui Henrik nu este doar un dispozitiv inteligent pentru transfixarea publicului. Folosindu-si propriul baston de inseminare artificiala, ea isi intoarce puterea penetrativa asupra lui, creand cea mai dureroasa dintre imaginile ouroboros. matrimoniale anuntul24 Nu exista nimic destul de bun despre deznodamant, dar inversarea violentei sale asupra femeilor impotriva femeilor este remarcabila. O femeie crescuta de un cult sa creada ca ea si surorile ei sunt „uraciuni” – o traducere biblica descontextualizata in mod obisnuit nivelata la persoane LGBTQ si presarata in toata seria, incepand cu cel de-al patrulea episod din primul sezon – isi respinge ideologia, isi transforma violenta asupra lor si pleaca sa-si apere adevarata familie. Nu este nicio greseala faptul ca deznodamantul scenei ramane pe fata Helenei in timp ce priveste inapoi la ferma arzatoare Prolethean. Ca si creatura lui Frankenstein care pleaca din cabana arzatoare unde invatase sa citeasca, dar a fost respinsa in cele din urma, Helena este complet deziluzionata de mentorii ei timpurii. intalniri relatii matrimoniale

Acest lucru este departe de singurul moment in care Orphan Black redistribuie un semnificativ falic pentru a ilustra natura non-utilitarista a iubirii autentice si a expresiei sale sexuale.

• matrimoniale brasov cupluri
  • matrimoniale-
  • site matrimoniale german
  • matrimoniale uk barbati
  • matrimoniale casatorie femei tulcea
  • femei grase matrimoniale
  • pub 24 oradea matrimoniale
  • matrimoniale romania 2015 braila
  • matrimoniale fagaras femei
  • matrimoniale timisoara publivest
  • matrimoniale femei din tg mures
  • conturi de matrimoniale
  • matrimoniale animale
  • publi24 giurgiu matrimoniale
  • anunturi matrimoniale prietenii casatorii
  • femei matrimoniale suceava
  • site-uri matrimoniale barbati
  • matrimoniale m ciuc
  • sex matrimoniale mangalia
  • matrimoniale lesbiane

Nu toate aceste scene sunt atat de serioase: cand sotul lui Alison se dovedeste impotent cu un jackhammer, de exemplu, rezultatele sunt comice. Nereusind sa sparga betonul din garajul lor sub care vor ingropa (in repetate randuri) Leekie ucisa din greseala, Donnie ii inmaneaza berbecul cu baterii pe gaz, batjocorind ideea ca ar putea merge mai bine. Alison se desprinde imediat de suprafata si se intoarce spre el cu un zambet, iar succesul lor final in completarea ingroparii neconventionale se dovedeste un afrodisiac. matrimoniale prahova publi Orfan negruCu toate acestea, referirile la puterea falica anticipeaza adesea violenta. Una dintre cele mai intense secvente emotionale din istoria emisiunii vine in cel de-al patrulea episod din sezonul doi, cand Sarah aluneca in condo noul lider al lui Dyad, sora ei clona Rachel, care a fost crescuta de corporatie dupa disparitia parintilor ei din copilarie, Ethan si Susan Duncan. In cele din urma prinsa de unul dintre armele angajate ale lui Dyad, Sarah este fortata sa se duca intr-o cutie de dus cu sticla totala si incatusata la aparatul aerian. Dupa ce i-a ascutit aparatul de ras, vornicul incepe un proces extrem de lent de taiere a gatului. matrimoniale botosan Ingerul razbunator al emisiunii raspunde, totusi, la rugaciunile ei: Helena se arunca in apartament, purtand in continuare rochia de mireasa extrem de modesta furnizata de proleteni si trimite imediat pe talharul lui Rachel. Dar aceasta este cu greu o veste buna pentru Sarah, intrucat acum se va reduce de ceea ce se teme va fi un nou agresor, avand in vedere ca a impuscat-o pe Helena ultima data cand s-au intalnit. Aparatul de filmare se aseaza pe lama cutitului ridicat, cu soldul Helenei, in timp ce se apropie, dar in loc sa termine violenta barbateasca a tortorului, Helena isi socheaza sora in lacrimi convulsive, cazand pe sanul lui Sarah ca un copil epuizat care cauta confortul unei mame. Asa cum Jill Lepore a remarcat cu mult inaintea scenelor de lupta culminanta de la sfarsitul sezonului patru, „rana spectacolului este punctia: actul de penetrare. poze pula matrimoniale ” Acest model face ca imbratisarile sale sa fie cu atat mai inflacatoare. Helena isi socheaza sora in lacrimi convulsive, cazand pe sanul lui Sarah ca un copil epuizat care cauta mangaierea mamei. Asa cum Jill Lepore a remarcat cu mult inaintea scenelor de lupta culminanta de la sfarsitul sezonului patru, „rana spectacolului este punctia: actul de penetrare.” Acest model face ca imbratisarile sale sa fie cu atat mai inflacatoare. matrimoniale hiv Helena isi socheaza sora in lacrimi convulsive, cazand pe sanul lui Sarah ca un copil epuizat care cauta mangaierea mamei. Asa cum Jill Lepore a remarcat cu mult inaintea scenelor de lupta culminanta de la sfarsitul sezonului patru, „rana spectacolului este punctia: actul de penetrare.” Acest model face ca imbratisarile sale sa fie cu atat mai inflacatoare.

Aceasta scena este atat de emotionanta nu doar din cauza modului in care Sarah scapa de rasul purtat de minionul lui Rachel, ci si pentru ca Helena refuza sa intoarca cutitul pe sora ei. public24 pitesti matrimoniale Daca punctul nu a fost suficient de clar, se repeta in episodul urmator, cand Sarah o convinge pe Helena sa dea jos o pusca de lunetist, in loc sa ii ofere lui Rachel ceea ce si ea ar putea parea ca merita. Uitandu-se prin peretele de sticla al unui zgarie-nori alaturat, Sarah si Helena isi vad sora imbracata in lenjerie, care statea pe Paul Dierden, care il inlocuieste pe hochmanul expediat de Helena in episodul precedent. In mod semnificativ, nu are voie sa se bucure de serviciile sexuale pe care le ofera, castigand o palma atunci cand ajunge la Rachel. Spectacolul se inverseaza, dar depaseste si o forma de obiectivare sexuala aplicata de obicei femeilor: Rachel ii porunceste sa nu o sarute, sa fie nemiscata asa cum isi face placere, dar nu stie in totalitate ca firele transversale ale Helenei se sprijina pe craniul ei. matrimoniale baia mare 2018 Sarah intra in linia de vedere a surorii sale, hotarata sa nu o lase pe Helena sa traga, iar raspunsul initial al lunetistului demonstreaza din nouStresul lui Orphan Black asupra distinctiei dintre iubire si folosire. „Vrei doar sa ma folosesti”, o acuza Helena pe Sarah. Dar sesta sa se dovedeste convingatoare, aparent descoperind adevarul cuvintelor sale chiar daca le rosteste: „Nu, nu este adevarat. Mi-ai salvat viata. matrimoniale breaza ph Tu esti sora mea. Helena, am crezut ca te-am ucis. Nu am putut spune cuiva ce am pierdut. ” Recunoscand scena de dus din episodul precedent, Helena preda o arma ascutita diferita, sperand din nou ce experienta a invatat-o sa se indoiasca – ca dragostea nu poate fi deliranta. matrimoniale bistrita barbati Nu exista nimic slab, pasiv sau sentimental cu privire la aceasta alegere. Dimpotriva, Orphan Black depaseste granitele stereotipice ale thrillerului pentru a demonstra ca o putere si mai mare poate imbraca acte de mila decat de violenta.

Luate impreuna, scene ca acestea reprezinta Black OrphanRespingerea feminista si deseori inflexiva a puterii utilitare corporative, care conduce un determinism genetic simplist, indiferent daca este folosita pentru a alimenta fundamentalismul religios sau reductionismul biologic. Nu este suficient ca Helena sa se razbune doar pe Sarah sau Rachel in aceste scene sau pe Siobhan in sezonul trei: ceea ce isi doreste este o acceptare autentica. matrimoniale publi24 braila Numai speranta in posibilitatea de a iubi si a fi iubit este capabila sa faca ca un criminal instruit sa aiba incredere intr-o femeie care anterior a injunghiat-o si a impuscat-o si este unul dintre numeroasele locuri in care spectacolul demonstreaza o speranta sobra in privinta agentiei individuale, dar fara a tine cont de influenta biologica. Nu numai ca Helena creste imens in capacitatea ei de a crede in ceilalti – desi nu fara recidive grave – dar Sarah devine mult mai responsabila, Alison este mult mai putin egocentric si Cosima mult mai dispus sa accepte ajutorul altora. In aceste moduri,Orphan Black insista ca mediul nu numai ca poate face caractere radical diferite de practic acelasi material genetic, ci si ca indivizii pot invata sa faca alegeri profund diferite de cele la care sunt predispusi, chiar si atunci cand o corporatie isi cere proprietatea ADN-ului.

¤

In lunile de la compunerea Editarii sufletului , m-am bucurat de conversatii cu mai multi dintre creatorii lui Orphan Black , am predat primul sezon ca text de curs si am organizat mai multe panouri de conferinte in cadrul emisiunii. agentii matrimoniale brasov Aceste discutii mi-au sporit interesul pentru sezonul sau final si in special urmatoarele intrebari, pe care astept sa le urmaresc in articolele ulterioare din aceasta serie LARB :

• Cum va ajunge spectacolul sa se pozitioneze in raport cu povestile nebunilor de stiinta-cum-creatoare din Frankenstein , Insula Dr. Moreau si Brave New World ? Toate aceste romane au provocat referinte specifice in anotimpurile anterioare, iar spectacolul se indrepta clar catre intrebari de prelungire a vietii radicale la sfarsitul celui de-al patrulea sezon. Cand vine vorba de biotehnologii noi, Orphan Blacks-a aplecat intotdeauna mai mult spre precautie decat entuziasm, dar a afirmat in mod constant si metoda stiintifica si muncile incerte ale somnului de laborator. Cum se va extinde spectacolul dupa observatiile lui Cosima in primul sezon ca este „mai ingrijorata de oamenii de stiinta decat stiinta”, sau in sezonul doi, ca „stiinta este ceea ce fac oamenii de stiinta. site-uri de matrimoniale romania gratuit Ne gandim doar la lucruri cu bastoane ”?
  • Cele mai evocatoare emisiuni ale spectacolului cu privire la asteptarile la rolul de gen au fost realizate atat prin comedie, cat si prin groaza, uneori in combinatii delicioase absurde. Efectul poate fi relativ usor si satiric, ca atunci cand Aynsley, omul ocupat de suburbie paradigmatic, este sugrumata de esarfa si compactorul de gunoi al chiuvetei sale, cu Alison socata, dar calculatoare. Sau poate fi mult mai negru, ca atunci cand Helena se razbuna pe Henrik Johannsen. Indiferent daca lucreaza cu nuantele luminoase ale scenelor de dans, show-uri pentru bebelusi si mese pentru bauturi sau in intunericul locurilor de eliminare a corpului, subsolurile bisericii si a insulelor misterioase, cum se incheie sezonul cinci hibridizarea spectacolului tragediei si comediei si ce face aceasta spune despre implicarea sa cu teoria feminista?
  • Un alt punct forte al spectacolului a fost capacitatea sa de a distinge zonele biotehnologiei care pot fi usor estompate, fenomen pe care il numesc „alunecarea biotehnologiei”. Clonarea umana reproductiva poate sa nu fie mare pe listele de dorinte ale multor bioeticieni, dar spectacolul a oferit, de asemenea, o atentie directa asupra istoriei eugenicii, a dilemelor din jurul testarii genetice, folosirea diagnosticului genetic pre-implantare, a viselor din clasa superioara a bebelusilor designeri, si diverse forme de editare a genelor. In sezonul cinci, cum va incheia trecerea emisiunii spre postumanism evaluarea acestor posibilitati? Va continua sa se confrunte cu capacitatea biotehnologiei de a agrava disparitatile deja vaste in accesul la ingrijiri medicale? Va ramane, de asemenea, constient de usurinta cu care noi oamenii adoptam „status quo bias,
  • Orfan negrua aratat o constientizare profunda a dimensiunilor metafizice ale sublimului tehnologic. Atunci cand ne intrebam ce genomii nostri pot dezvalui, sondam forme alternative de reproducere si luam in considerare intrebari cu privire la calitatea vietii, ajungem adesea pe teren, odata considerata aceea a teologiei. PT Westmoreland pare sa se alature Aldous Leekie si Henrik Johanssen printre patriarhii din istoria emisiunii care au exprimat un enorm optimism in ceea ce priveste capacitatea umanitatii de a rescrie natura, adoptand un limbaj mitic pentru a-si avansa cauza, dar au existat stiinte de sex feminin, in acelasi timp, prea sigure si coercitive, precum Susan si Rachel Duncan si Evie Cho. Am intalnit, de asemenea, genetici mai umili si mai invingatori ai ambelor sexe in Cosima Niehaus, Delphine Cormier (eventual), Scott Smith si Ethan Duncan.

¤

Sezonul final al lui Orphan Black incepe sambata, 10 iunie, la 10 / 9c pe BBC AMERICA. Reflectia lui Everett Hamner cu privire la primul episod poate fi gasita aici.

¤

Everett Hamner este profesor asociat de engleza la Western Illinois University si autoarea editarii Sufletului: stiinta si fictiune in epoca genomului (Penn State University Press, seria AnthropoScene, in octombrie 2017).